Docent als droombaan
Droom je er weleens van om voor de klas te staan? Zou het je leuk lijken om alle vakkennis die jij in de loop van je werkzame leven hebt opgedaan te gaan delen met jonge mensen of volwassenen? Weet jij dat er wellicht kansen liggen voor jou op werk in het onderwijs?
De aanleiding van dit blog
Een tijdje geleden kreeg ik een LinkedIn verzoek van iemand die werkzaam is voor Instituut Mentoris. Zoals wel vaker reageer ik met de vraag wat ik voor deze persoon kan betekenen. Zij antwoordde dat haar doelgroep (toekomstige zij-instromers in het beroepsonderwijs) zich mogelijk tussen mijn klanten bevindt. Dit wekte mijn nieuwsgierigheid op en daarom wilde ik meer weten van Instituut Mentoris.
Gat in de markt
Ik maakte een afspraak met Herjon Nieuwburg, partner bij Instituut Mentoris. Onder het genot van een kop soep en een flinke kom thee vertelde ze mij over haar achtergrond in de horeca. Herjon is eigenaar geweest van het IJsselpaviljoen in Zutphen. Na de verkoop van haar bedrijf maakte ze kennis met het beroepsonderwijs. Ze mocht enkele gastcolleges verzorgen over ondernemen en hospitality op een Hogere Hotelschool en ze was ‘verkocht’. Herjon merkte dat lesgeven haar gemakkelijk afging, ze was onbewust bekwaam. Startende docenten mochten meelopen met haar om de kunst van het lesgeven af te kijken. Omdat ook het ondernemerschap haar in het bloed zit, besloot ze om docenten voor het beroepsonderwijs (mbo/hbo en incorporate companies) op te leiden waardoor ze docentbekwaam zijn. Op deze manier is Instituut Mentoris ontstaan.
Waarom het vaak misgaat
Herjon vertelt dat zij-instromers pas opgeleid worden tot bevoegd docent als zij een vaste aanstelling hebben op een school. In eerste instantie krijgen zij een contract voor een jaar waarin les wordt gegeven met de vakkennis die zij hebben. Na een jaar wordt besloten om al dan niet verder te gaan. Met die vakkennis zit het wel goed, maar hoe zit het met je pedagogische en didactische vaardigheden? Ga er maar aan staan om orde te houden in een groep. Het voordeel van beroepsonderwijs is dat veel studenten wel gemotiveerd zijn. Toch zijn er redenen waardoor de aandacht niet altijd bij de les is en de doelstellingen van de docent onder druk komen te staan. Dit is dan ook de reden dat een derde van de docenten in het eerste jaar al onderuit gaat. Zonde!
Wat dan wel?
Docentschap moet wel bij je passen, daarom word je van tevoren gescreend. Zit het docentschap in je bloed, dan ga jij het verschil maken voor studenten! Docentschap valt of staat met de man of vrouw die voor de klas staat, niet met methodes die gebruikt worden.
Ik word nieuwsgierig wat je dan precies leert bij Mentoris, want Herjon vertelt dat driekwart van de mensen die een cursus bij hen volgt, werk vindt in het onderwijs nog tijdens deze cursus. Zij licht een klein tipje van de sluier op:
- Het allerbelangrijkste is dat je aansluit bij je studenten, alleen vakkennis delen is niet voldoende; hoe is belangrijker dan wat
- Authenticiteit is belangrijker dan autoriteit; respect krijg je door eerlijk te zijn over wat je wel en niet weet, niet door op je strepen te gaan staan
- Je verbindt de praktijk aan de theorie; hierdoor gaat een betere aansluiting plaatsvinden tussen scholing en werk
- O ja, ipads en smartphones zijn van deze tijd; maak hier handig gebruik van!
Toch nog niets kunnen vinden na het afronden van de opleiding? Instituut Mentoris beschikt over een groot netwerk en een detacherings- en recruitmentbureau om je verder te helpen.
Is jouw nieuwsgierigheid ook gewekt en twijfel je over je huidige baan of wil je een nieuwe richting inslaan? Mail me vrijblijvend je loopbaanvraag: cecile@degraafloopbaanadvies.nl