Een kandidaat die zelfvertrouwen uitstraalt is onweerstaanbaar voor een werkgever. Maar voor jou als sollicitant valt dit misschien nog niet mee. Onzekerheid kan de kop opsteken, omdat je niet voldoende zicht hebt op wat jij eigenlijk kunt. En dat is nou net wat je goed moet kunnen verwoorden in je motivatiebrief, CV, een netwerkgesprek en sollicitatiegesprek.

Zeker de mensen die al langere tijd niet hebben gesolliciteerd staan te kijken van wat je momenteel moet laten zien en doen om een baan te bemachtigen. Je moet je competenties ‘in de etalage zetten’. Ben je wat meer introvert, dan ligt het misschien ook niet zo in je aard om uit te dragen wat jij goed kunt en wat je graag zou willen.

Bij een sollicitatietraining ga ik ervan uit dat het voor jou duidelijk is naar welke functie jij op zoek bent. Jij hebt het voor jezelf uitgezocht, dus hoef ik hier geen aandacht aan te besteden.

In 6 stappen naar de perfecte baan

Stuur mij je meest recente CV op en dan ga ik je kritisch interviewen over dit CV. Bij Aaltje Vincent heb ik een training gevolgd, waardoor ik de onderste steen boven haal van wat jij allemaal kunt en hebt gedaan. Uit onderzoek blijkt dat in een doorsnee CV slechts 30% vermeld staat van jouw werkzaamheden, kwaliteiten en vaardigheden. Dat is een gemiste kans.

Door te weten naar welke functie je solliciteert in welk soort organisatie, weet ik welke selecteurs je zou kunnen verwachten. Zowel je CV als je motivatiebrief moeten afgestemd worden op de lezers of op het ATS-systeem (Applicant Tracking System).

Vervolgens starten we bij de meest recente werkervaring en gaan vervolgens terug in de tijd. In plaats van een functiebeschrijving, maken we van jouw werkervaring een overzicht van je prestaties. Dit maken we, voor zover mogelijk, meer beeldend met cijfers. Cijfers geven een betere indruk van bijvoorbeeld omzet, het aantal mensen dat je hebt geholpen, het aantal mensen dat je hebt leidinggegeven, bedragen die je hebt gecontroleerd etc. Het spreekt meer tot de verbeelding.

Welke bijzondere projecten heb je gedaan en wat was jouw rol hierin? Allemaal interessante en relevante informatie.

Ik heb al meerdere keren gezien hoe mensen opfleuren na zo’n interview. Zeker mensen uit de non-profit sector hebben niet altijd zicht op hun prestaties en vinden hun werk ‘gewoon’. Totdat dit in beeld wordt gebracht, dan zie ik dat mensen rechtop gaan zitten en trots kunnen zijn op hun prestaties. Vervolgens kun je dan in je persoonsprofiel verwoorden wat jou typeert, wat je kunt en waar je naar op zoek bent. In een eerder stadium is dat lastig. Het bijzondere na zo’n sessie is dat je meteen klaar bent voor een sollicitatiegesprek. Je hebt uitgesproken en uitgeschreven wat je allemaal kunt. Deze kennis is vaak diep weggezakt, waardoor het lastig te verwoorden is wat jij kunt betekenen voor je nieuwe werkgever.

Je bent ook klaar voor het voeren van zinvolle netwerkgesprekken.

Misschien heb je al een profiel en kun je deze aanpassen op basis van je nieuwe CV. Het kan ook zijn dat je nog helemaal geen profiel hebt. Ik raad je aan om wel een profiel te maken en bij te houden. Selecteurs gaan zeker een kijkje nemen op je LinkedIn profiel.

Behalve dat zij zien wie je bent, wat je hebt gedaan en met wie je bent gelinkt, kun je LinkedIn ook inzetten voor je zoektocht naar werk. Hoe je dat doet, daar ga ik uitgebreid op in. Je kunt zelfs op zoek gaan met Facebook en Twitter! Het maakt al onderdeel uit van het volgende onderwerp: ‘netwerken’. Want je netwerk is enorm op LinkedIn als je nagaat hoeveel mensen er gelinkt zijn aan de mensen die jij kent.

Als je weet dat maar 30% van de vacatures wordt vervuld op basis van vacaturesites, dan weet je dat het belangrijk is om andere kanalen aan te boren om werk te vinden. Het heeft ermee te maken dat de vacature al minimaal 70 dagen bekend is. Daarom is het van belang dat je al in een eerder stadium bekend bent bij de vacaturehouder. Netwerken blijkt één van de meest effectieve methoden te zijn. Vroeger gebeurde dit ook al; via via kreeg je te horen dat er iemand werd gezocht en werd je getipt. Zonder sollicitatiegesprek rolde je zo in een functie. Op dit moment is het belangrijk dat je je omgeving ervan op de hoogte stelt dat je op zoek bent naar werk en vooral ook wat voor werk je graag zou willen. Hoe pak je dit aan en wie kun je hiervoor het beste benaderen? Hoe zorg je ervoor dat je boodschap blijft hangen?

Personal Branding' en het kunnen formuleren van je 'elevator pitch' zorgen ervoor dat je iets uitstraalt wat past bij jouw zoekvraag. Mensen die je spreekt ‘zien’ jou het werk wel doen waardoor je in hun gedachten blijft hangen. Zij weten zich jou te herinneren als zich een mogelijkheid voordoet. Waarschijnlijk gebeurt het niet meteen, maar meestal wat later in de tijd. Wees trouwens voorbereid als zich wél meteen iets aandient! Hiermee creëer je een paar extra ogen en oren die met je mee zoeken. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Hoe meer potjes op het vuur, hoe groter de kans dat zich op een bepaald moment iets voordoet voor jou.

De Amerikaanse psycholoog Stanley Milgram heeft ooit een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat je slechts 6 handdrukken van persoonlijke vriendschappen verwijderd bent van wie dan ook, waaronder de Amerikaanse president.

Om zijn gelijk te bewijzen vroeg hij mensen een pakketje te sturen aan iemand die ze van naam kenden. Het uiteindelijke doel was om het pakketje te bezorgen bij een specifieke persoon, in een andere stad, die ze niet kenden. Volgens Milgram waren er slechts zes (5,5 om precies te zijn) contacten nodig eer het pakketje bij de bewuste persoon belandde; vandaar de inmiddels bekende term: the six degrees of separation.

Zijn stelling blijkt waar te zijn. Zou dit dan ook niet gelden voor je toekomstige werkgever, die werk heeft dat bij je past? Laat deze natuurwet ook voor jou zijn werk doen!

Je hebt een vacature gezien waarop je zou willen solliciteren. Nu is het belangrijk om deze vacature te gaan analyseren. Welke trefwoorden zijn cruciaal? Deze trefwoorden verwerk je zowel in je motivatiebrief als in je CV. De selecteur ‘scant’ je CV op de harde functie-eisen in minder dan een minuut en wil geen zoekplaatje. Bescheidenheid door niet alles op te noemen wat je kunt is hier geen optie. Zit je in de stapel ‘geschikt’, dan zal je motivatiebrief erbij gepakt worden. Ook daar wordt gezocht naar bevestiging dat jij de juiste persoon bent voor deze functie. Een werkgever wil geen risico lopen en wil weten dat jij zo in deze functie geschoven kunt worden.

Jij schrijft de motivatiebrief en ik kijk met je mee en let op een goede opbouw van de brief. Ook kijk ik of je zinnen goed lopen, of je aansprekend schrijft met zinnen in een actieve vorm in plaats van passief. En ik kijk naar de spelling.

Welke vragen kun je verwachten waar je antwoord op moet kunnen geven? Wat bereid je voor? Welke kleding trek je aan? Wat zijn de do’s en don’ts? Ik bereid je voor op het sollicitatiegesprek. Als het goed is, dan heb je al aardig op een rijtje wat je kunt, omdat je eerder een ijzersterk CV hebt gemaakt. Vind je het gesprek erg spannend, dan bereid ik je voor door jou alvast antwoord te laten geven op vragen die je kunt verwachten. Ik ben zelf jarenlang selecteur geweest, dus weet ik wat er gevraagd gaat worden. Thuis kun je ook vast oefenen voor de spiegel of oefenen met iemand bij wie je je vertrouwd voelt en die je feedback kan geven.

Je bent geselecteerd voor de functie! Gefeliciteerd! Niettemin wil je ook een goed en passend salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden voor het werk dat je gaat doen. Na het sollicitatiegesprek en in het arbeidsvoorwaardengesprek is het hét moment om te gaan onderhandelen. Eén keer aan het werk, zal dit niet meer zo gemakkelijk gaan als blijkt dat je meer had gewild. Hoe pak je dit aan? Daar kunnen we het over hebben.

Aan de slag met solliciteren?

Heb je een loopbaanvraag waar je antwoord op wilt? Ik ga graag met je in gesprek.